torstai 26. elokuuta 2010

Perseiden (meta)fysiikka/meta(fysiikka)

Oletteko huomanneet, rakas lukijani, että usein on vähän hassua luonnehtia persettä hyväksi? Niin kuitenkin usein tehdään.

Miten niin hassua, saatat nyt tuhahtaa. Minäpä setvin.

Nythän on niin, että yleensä asioita hyviksi luonnehdittaessa tarkoitetaan niiden toimivan, kuten on tarkoitettu. Hyvä kirves on sellainen, joka halkaisee halkaistavan asian tehokkaasti. Hyvä hiuspinni on sellainen, jolla hiukset pinniytyvät, kuten kuuluu. Hyvä esimerkki on sellainen, joka selvittää, mistä on kysymys.

Tietenkin on olemassa myös aistimuksiin perustuvaa hyvyyttä. Esimerkiksi ruoka on hyvää ensisijaisesti silloin, kun sen maku on miellyttävä. Musiikkiesitys on hyvä silloin, kun se on Princen 1999.

Jne.

Mutta ja tässä tuleekin ihan helvetinmoinen mutta! Eihän kukaan sano visuaalisesti miellyttävän asian olevan hyvä. Vai sanooko muka? Ei sano. Tyhmät ehkä.

Äkkinäinen voisi luulla, että perseen hyväksi mainitsemisessa olisi kyse siitä, ettei perseellä ole sen kummemmin muuta virkaa kuin olla visuaalisesti jonkinlainen, mutta eihän se nyt niin ole, kun siis on. Sitä virkaa. Koetapa istua ilman persettä ja tule sitten sanomaan, että se on vain esteettisesti siinä!

Hyvä perse on sellainen, jolla on hyvä istua! Piste.

Eikun huutomerkki.

4 kommenttia:

  1. Hyvä merkintä, vaikkei minua tarvitsekaan teititellä!

    Silmää miellyttävästä hyvydestä heräsi vielä ihmettelyä. Mites kankkujen lisäksi: "hyvät sääret", "hyvät 'bosat'", "hyvä kroppa"?
    Ei kuitenkaan ehkä: "hyvä kalu", "hyvät hauikset", "hyvä vatsa".

    Seuraako tästä, että "hyvän" katsoja on heteromies? Kysymysmerkki.

    VastaaPoista
  2. Ansiokasta puintia, mutta:

    Mikä ihme teknis-rationaalinen maailmanjäsennys tässä on taustalla? Eikö ruumiinosaan, kuten perseeseen, kivekseen tai solisluuhun, voi suhtautua kuten taideteokseen ja kutsua sitä hyväksi ihan esteettisistä tai emotionaalisista syistä.

    Minä en halua yhteiskuntaa, jossa hyviä perseitä ovat vain istumiskelvot perseet.

    VastaaPoista
  3. A: Heteromiehen salajuonelta tämä tosiaan vaikuttaisi.

    T: Sepä tässä juuri ongelma onkin, että visuaalisista miellyttävyyksistä ei yleisesti puhuta hyvyyksinä muuten kuin naisen ruumiinosien yhteydessä. Jos suhtaudumme perseeseen kuin taideteokseen, sanomme "kaunis perse" tai vaikkapa "esteettinen perse". Eihän nimittäin vaikkapa Guernica ole "hyvä taulu", vaikka esteettisesti onnistunut onkin. Naisruumiin esteettisyyttä hyvyydeksi nimittävällä kommentilla on yhteiskunnallis-sukupuolinen ulottuvuus, jota et voine kiistää! Vai voinetko, ketku?

    VastaaPoista
  4. Niin no sepä mulla olikin pointtina, että ruumista voi estetisoida oli ruumiin omistaja sitten nainen, mies, bi, tai bee tai inter- tai ac milan -sukupuolinen.

    VastaaPoista